За останній рік Федерація легкої атлетики України опинилася в епіцентрі декількох скандалів. Останній з них був пов’язаний з рішенням комісії Міністерства молоді та спорту України (далі – ММСУ) з конкурсного відбору кандидатів на посади головних і старших тренерів національної збірної команди України з легкої атлетики. Його міністерство ухвалило, керуючись тим, що саме воно укладає трудові контракти з тренерами.
У зв’язку з ігноруванням комісією позиції президента національної федерації з легкої атлетики та в умовах, коли чиновники нав’язують федерації кандидатуру головного тренера збірної всупереч позиції керівних органів національної федерації, президент ФЛАУ Равіль Сафіуллін вирішив неможливим подальше перебування на посаді й подав у відставку. Про це він красномовно й детально розповів у своєму інтерв’ю, яке можна прочитати за посиланням ТУТ.
Після заяви пана Сафіулліна про відставку заявила низка інших ключових фігур ФЛАУ, а саме віцепрезидент Віктор Грінюк, генеральна секретарка Іоланта Хропач і декілька надважливих співробітників секретаріату ФЛАУ. Одночасна втрата такої кількості керівників і співробітників федерації поставила в дуже скрутне становище всю структуру виду спорту.
Стабілізувати ситуацію у перші дні вдалося Раді ФЛАУ, яка змогла оперативно зібратися 4 грудня 2021 року й ухвалила низку важливих рішень: визнати фінансову, кадрову й функціональну кризу у федерації та запропонувати кроки до виходу з неї.
Такими кроками стала колаборація трьох віцепрезидентів ФЛАУ (Віктора Грінюка, Володимира Рудюка та Євгена Проніна), які забезпечили фінансування офісу ФЛАУ власними коштами, розробку спонсорської пропозиції для потенційних партнерів ФЛАУ з подальшим їх залученням, організацію роботи з міжнародними партнерами ФЛАУ в частині забезпечення легкоатлетичним екіпіруванням, співпрацю з антидопінговими органами та взяли на себе обов’язок скликати, організувати, юридично оформити й профінансувати позачергову виборчу Конференцію ФЛАУ для обрання нового керівництва федерації.
Криза найбільшої української федерації в частині роботи офісу була нівельована практично одразу та ще до нового року. Проте таке завзяття не знайшло позитивного відгуку в мінмолодьспорту – головному органі в системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування й реалізує державну політику в молодіжній сфері, сферах фізичної культури та спорту. Ба більше, було зустріте ворожою, деструктивною і розбратньою поведінкою щодо ФЛАУ.
З початку 2022 року ММСУ вчинило низку неправових, узурпуючих та нав’язливих дій щодо ФЛАУ:
- Ініціювало штучну процедуру виведення ФЛАУ з державного експерименту. З 2015 року ФЛАУ фінансувалася напряму з державного бюджету за рахунок коштів платників податків та без бюрократичного постпажу в особі ММСУ. Наприкінці 2021 року Уряд продовжив дію експерименту за участю ФЛАУ й це рішення має імперативний характер. Проте ММСУ не виконало свою формальну функцію і не надіслало ФЛАУ додаткову угоду для продовження експерименту, натомість просто виключило федерацію з мережі розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а рахунок у казначействі було закрито у зв’язку з відсутністю асигнувань на 2022 рік.
У законі передбачена процедура, коли ММСУ може зупинити проведення операцій з бюджетними коштами, але у виключних випадках, а саме:
− систематичного порушення строків організації і проведення спортивних заходів;
− не проведення спортивних заходів, які входять до Календарного плану, без попереднього погодження з Міністерством молоді та спорту України;
− неучасті національної збірної команди України з виду спорту в міжнародних спортивних змаганнях, які входять до Календарного плану, без попереднього погодження з Міністерством молоді та спорту України;
− порушення умов договору.
Проте жодного з цих випадків ФЛАУ не було допущено, що підтверджується офіційною відповіддю ММСУ, в якій штучне виключення ФЛАУ з експерименту пояснюється такими причинами:
«Рішенням Колегії Міністерства молоді та спорту України від 28.10.2021 № 3-17/4.1 результати виступу спортсменів національної збірної команди України з легкої атлетики на двох останніх Олімпіадах є такими, що в цілому не відповідають потенційним можливостям спортсменів, а використання бюджетних коштів здійснювалося неефективно. Так, на останніх Олімпійських іграх Токіо-2020, що відбулися у 2021 році, з 47 українських легкоатлетів, які брали участь у змаганнях, лише двоє спортсменів показали результати кращі, ніж на чемпіонаті України 2021 року. До того ж, у засобах масової інформації неодноразово лунала критика з боку провідних спортсменів-легкоатлетів, їхніх тренерів, інших фахівців щодо незадовільної системи підготовки та необ’єктивного підходу до комплектації офіційної делегації для участі в Олімпійських іграх, до складу якої мали входити кращі спортсмени, тренери та особи, що забезпечували організаційне супроводження їхньої участі.
У листопаді 2021 року була оприлюднена інформація про те, що президент ФЛАУ Сафіуллін Равіль Сафович 24 листопада 2021 року написав заяву про складання повноважень керівника цього громадського об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості. Це рішення було ухвалено на позачерговому засідання Ради ФЛАУ 04 грудня 2021 року та оприлюднено на офіційному сайті ФЛАУ. Також на цьому засіданні було ухвалено рішення, щодо проведення позачергової звітно-виборчої Конференції ФЛАУ обов’язки президента ФЛАУ розподілені між п’ятьма віце-президентами. Наразі дата проведення цієї Конференції не оприлюднена.
Враховуючи те, що пунктом 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 р. № 152, визначено, що Мінмолодьспорт як головний розпорядник бюджетних коштів є відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми, а також з огляду на вищевикладене та з урахуванням ситуації, що склалася в управлінських структурах ФЛАУ, Міністерством прийнято рішення про неукладення додаткової угоди з ФЛАУ на 2022 рік».
Тобто ММСУ вирішило штучно позбавити ФЛАУ участі в експерименті на підставі випадків, які не є виключними випадками, на підставі яких можна було б це зробити.
До того ж рішення Колегії Міністерства молоді та спорту України від 28.10.2021 № 3-17/4.1, на яке посилається ММСУ, навпаки відносить легку атлетику до успішних видів спорту, які були представлені на Олімпійських іграх, чемпіонатах світу і Європи, а більшість федерацій, які ММСУ залишило в експерименті, навпаки, були жорстко розкритиковані цією Колегією ММСУ.
Договір про Експеримент укладений та щороку продовжується додатковою угодою між ФЛАУ та ММСУ, і після продовження Урядом Експерименту цього року ФЛАУ традиційно звернулась до ММСУ з проханням направити додаткову угоду для підписання. ММСУ відповіло відмовою, посилаючись на «ситуацію, яка склалася в управлінських структурах ФЛАУ». Таке пояснення ставить під сумнів професійні якості керівництва ММСУ, можливість адекватно оцінювати ситуацію та надавати правову оцінку своїм власним діям.
Штучне відібрання Експеременту й нав’язування не узгоджених з ФЛАУ тренерів уже приносить свої плоди. До прикладу, на перші навчально-тренувальні збори спортсменів з видів витривалості в Туреччині головний тренер прибув зі своєю родиною у повному складі, що повністю нівелює можливість серйозного та відповідального ставлення до тренувального процесу з національною збірною та викликало обурення у Виконкому ФЛАУ, про що було зроблено відповідне звернення до ММСУ. Першу частину збору відвідали й головний тренер, і два старших тренери, але в другій частині важливого збору (на якому, нагадаємо, команда готується для участі в командному чемпіонаті світу зі спортивної ходьби) вони залишили команду на призволяще та відбули додому. Зі свого боку ММСУ не профінансувало проживання та харчування спортсменів у турецькому готелі, про що керівництво готелю повідомило ФЛАУ та попередило про можливість виселення спортсменів найближчим часом.
- ММСУ продовжує нав’язувати нічим не виправданий вплив на ГС ФЛАУ, ухвалюючи кадрові рішення без узгодження з керівними органами ФЛАУ, а саме: призначає державного тренера з легкої атлетики та головного тренера національної збірної команди України з легкої атлетики без погодження та навіть не порадившись з профільною федерацією, призначає старших тренерів з багатоборства й резерву, самостійно проводячи співбесіди без участі представника керівних органів ФЛАУ.
Не подовжуючи експеримент, ММСУ своїми діями змушує скорочувати штат працівників офісу ФЛАУ. З нового року було звільнено трьох спеціалістів відділу оформлення та обслуговування заходів і бухгалтера з обліку бюджетних коштів.
ММСУ вперше за час існування ФЛАУ постійно проводить наради з тренерським складом, директорами легкоатлетичних ЦОПів без участі представників керівних органів ФЛАУ.
Тому, підсумовуючи, ми підводимо суспільство до виваженого висновку про те, що ММСУ та особисто міністр Гутцайт Вадим є головним бенефіціаром кадрової, функціональної та фінансової кризи ФЛАУ.
Усі спроби відшукати конструктивний діалог з ММСУ закінчувалися загальними звинувачуваннями нашої організації та спробами поставити нас на якесь зручне для ММСУ місце.
Усе це відбувається за два з половиною роки до Олімпійських ігор у Парижі, напередодні головних змагань чотириріччя. Коли потрібно зібрати всі сили й сконцентруватися на результаті, з боку ММСУ та міністра Гутцайта, відповідальних в нашій країні за розвиток спорту, навпаки, робиться все для того, щоб знищити федерацію, яка приносила Україні медалі на всіх без винятку Олімпійських іграх. Прикро, що за всім цим стоїть учасник трьох Олімпіад, олімпійський чемпіон Барселони, міністр молоді та спорту України Гутцайт Вадим Маркович.
ФЛАУ потужна самоврядна федерація зі своєю історією та великими спортивними традиціями. Ми прагнемо розвивати легку атлетику та спорт загалом, проте не можемо й не будемо мовчати в ситуації, коли наш основний партнер є водночас нашою основною проблемою!
Виконуючий обов’язки президента ФЛАУ – Євген Пронін
Віцепрезидент ФЛАУ – Віктор Грінюк
Віцепрезидент ФЛАУ – Володимир Рудюк
Генеральна секретарка ФЛАУ – Іоланта Хропач